EFB Akü Nedir?
Günümüzde yoğun şehir yaşamında trafikte pek çok sayıda araç bulunur. Maddi gücü yerinde olan kişiler sahip oldukları özel araçlar vasıtası ile ulaşım sağlar. Toplu taşıma yerine özel araçların kullanımı da trafik yoğunluğuna neden olur. Bu durumda yoğun trafik nedeniyle araçlar sürekli dur-kalk yapmak suretiyle ilerlemeye çalışır. Dur-kalk yaparak ilerleyen trafik daha fazla benzin ve mazot tüketimine, çevre kirliliğine, havaya daha fazla karbon salınmasına yol açar. Trafik yoğunluğunun neden olduğu söz konusu olumsuzluklar farklı şekilde çalışan araçların geliştirilmesini bir zorunluluk haline getirmiştir. Bu kapsamda start-stop teknolojisine sahip olan araçlar üretilmiştir. Bu araçlara uygun akü kullanımı da beraberinde gelen bir yeniliktir. EFB aküler start-stop teknolojisine sahip olan hybrid olarak adlandırılan araçlar için özel olarak üretilmiş olan üstün performans gösteren sulu akülere verilen addır.
EFB Akü Nedir?
Yakıt tüketimi yönünden ekonomik olan ve çevre dostu nitelikli hybrid araçların geliştirilmesiyle birlikte bu araçların ihtiyacı olan performansı karşılayacak nitelikte aküler üretilmiştir. Söz konusu start-stop aküler EFB ve AGM olmak üzere iki çeşide sahiptir. EFB akü üstün performanslı bir ıslak aküdür. AGM akü ise yüksek performanslı bir kuru aküdür. AGM akü İngilizce absorbed glass mat kelimelerinden oluşur. Türkçe karşılığı ise emdirilmiş cam elyaftır. Cam elyaftan üretilen yüksek performanslı ve yüksek güvenlikli bir start-stop akü çeşididir.
EFB ise İngilizce enhanced flood battery kelimelerinin baş harflerinin bir araya gelmesiyle oluşur. Türkçe ise geliştirilmiş ıslak tip akü anlamını taşır. AGM aküler 1980’li yıllarda geliştirilmiştir. EFB aküler AGM akülerden daha sonra üretilmiştir. Teknolojik olarak daha basit ve sade bir yapıya sahiptir. Daha ucuz ve ekonomik olması nedeniyle start-stop teknolojisinin bulunduğu pek çok araçta AGM akü yerine EFB akü tercih edilmektedir. EFB aküler o kadar yoğun olarak kullanılır ki bazı start-stop araçlarda EFB bulunduğu yalnızca start-stop akü ibaresi ile belirtilir.
Eski nesil akülerden farklı olarak EFB akülerin alternatör tarafından sürekli olarak şarj edilmesine ihtiyaç duyulmaz. EFB akü tamamen şarj edildiğinde alternatör ile olan bağı otomatik olarak kopar. Sarf edildikçe akünün enerjisi azaldığında alternatör tekrardan işlev göstermeye başlar. Sürekli çalışmadığı için alternatör motora daha az yük olur ve ortalama tüketim düzeyinin azaltılmasına katkı sağlar. Start-stop sistemine sahip olan araçlarda trafik durduğunda motor devre dışı kalır. Motor kapandığı için de benzin veya mazot tüketimi de azaltılır.
EFB aküler alternatörden bağımsız olarak start-stop sistemi sayesinde aracı çalıştırır. Eski tip akülere kıyasla daha uzun ömürlüdür, daha az yıpranır. Eski tip aküler yaklaşık olarak 30.000 defa motor çalışması kadarlık bir kullanım ömrüne sahiptir. Ancak EFB aküler tam 3 katı daha fazla yaklaşık olarak 90.000 defalık motor çalışma ömrüne sahiptir.
EFB aküler daha yüksek sıcaklıklarda sıkıntıya yol açmadan işlev gösterebilir. Diğer akülere kıyaslandığında da düşük sıcaklıklarda %20 oranında daha fazla marş basma gücüne sahiptir. Marş basma gücü aküden tek seferde elde edilebilecek olan en fazla düzeydeki akım miktarını ifade eder. Marş gücünün genel olarak belirlenebilmesi için hava sıcaklığının 18 derecede olması gerekir. 18 derecede aküden elde edilecek olan optimum verimlilik ölçülebilir.
EFB aküler tam bakımsız akü sınıfına dahildir. Kullanıma hazır durumda işlev gösterir.